Jumat, 25 Desember 2020

Petikan Prosa Tradisional Kertala Sari

Maka dilihatnya Kertala Sari sedang berkata-kata dengan. Maka ia pun singgahlah di luar kota pada kampung segala Jawa.


Soalan 2 C Petikan Prosa Tradisional Lamanbahasa S Blog Nbsp Sbquo Jaket Kulit Kijang Dari Istanbul Dewan Bahasa Dan Pustaka I 2 Markah Ii Apakah Tindakan Sidi Arab Apabila

Maka segala saudagar dan orang kaya-raya itu pun masuk mengadap dara berdatang sembah.

Petikan prosa tradisional kertala sari. Maka ia pun kembali pada tempatnya. Baca petikan prosa tradisional di bawah ini dengan teliti kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri. Dengan demikian habislah segala harta saudagar yang kaya-raya itu dicurinya.

Maka ia pun singgah di luar kota pada kampung segala Jawa. Setelah sudah banyaklah ia beroleh harta maka ia pun kembali pada tempatnya pula. Baca petikan prosa tradisional di bawah ini dengan teliti kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat sendiri.

Maka segala saudagar dan orang kaya-raya itu pun masuk menghadap raja berdatang sembah. Maka Kertala Sari pun sedia kala berjalan keluar masuk. Maka Kertala Sari pun menyamarlah dirinya kepada segala Jawa yang banyak itu.

Setelah sudah Kertala Sari berkata-kata demikian itu maka orang penyuruh daripada Patih Gajah Mada itu pun datanglah. Hatta maka hari pun malamlah. Maka kata Patih Gajah Mada Hai anakku Kertala Sari sebab aku menyuruh memanggil anakku ini kerana pesan bapamu kepada aku Jangan tiada.

Berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri. Baca petikan prosa tradisional di bawah dengan teliti kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri. SULIT 11032 Soalan 2c Petikan Prosa Tradisional Baca petikan prosa tradisional di bawah ini dengan teliti kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

Dengan kebijaksanaan dan kecekapan serta ilmu yang dimiliki oleh laksamana berjaya mengagalkan rancangan Kertala Sari untuk mencuri harta rajamembakar dan mengamuk serta mengambil isteri-isteri sultan. Mayat Kertala Sari telah. Baca petikan prosa klasik di bawah dengan teliti kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

Maka kata Patih Gajah MadaHai anakku Kertala Sari sebab aku menyuruh memanggil anakku ini kerana pesan bapamu kepada aku Jangan tiada dikasihi anakku ini kerana bapamu. Karya berbentuk prosa bermaksud karya yang berbentuk karangan yang disulami dengan pelbagai unsur gaya bahasa serta teknik penceritaan. Maka Kertala Sari pun berdirilah atas kepala Laksamana itu katanya Teririk bangkai pula aku ini.

T anpa kedep tembung laku. Dengan demikian habislah kaki tangan Kertala Sari dikeratnya. Baca petikan prosa tradisional di bawah dengan teliti kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

Janganlah membunuh dia menentang matanya pun tiada dapat Maka segala mereka itu. Baca petikan prosa tradisional di bawah ini dengan teliti kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri. Hatta setelah jauh malam maka saudagar itu pun masuk tidur.

Jikalau tiada kuperbuat demikian bukanlah aku anak penjurit yang berani dan kepetangan. Ya tuanku patik mohonkan ampun. Berapa lamanya maka Kertala Sari pun sampailah ke Melaka.

Seketika lagi maka Laksamana pun datang membawa syahwat dan keris Kertala Sari. Baca petikan prosa tradisional di bawah dengan teliti kemudian jawab soalan-soalan berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri. SPM 2016 BAHASA MELAYU KERTAS 2 KOMSAS Halaman 21 PERCUBAAN BM SPM 2016 KEDAH Soalan 2b - Petikan Prosa Tradisional Baca petikan prosa tradisional di bawah dengan teliti kemudian jawab soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.

Maka dilihatnya seorang perlente mati. Maka titah Seri Betara Hai Patih Gajah Mada segeralah suruh hantar ke Melaka Maka Patih Gajah Mada pun berlengkap sebuah perahu dengan sepuluh orang sertanya yang pergi. Soalan 2c Petikan Prosa Tradisional 11032 Baca petikan prosa tradisional di bawah dengan teliti kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

Baca petikan prosa tradisional di bawah dengan teliti kemudian jawab soalan-soalan berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri. Maka dilihai Kertala Sari saudagar itu lagi makan nasi laki isteri. Baca petikan prosa tradisional di bawah kemudian tukarkan ayat tersebut supaya menjadi ayat Bahasa Melayu standard.

Soalan 2 c - Petikan Prosa Tradisional. Hatta maka hari pun malamlah. Pada bicara patik jika lain daripada Laksamana tiada akan dapat membunuh penjurit itu.

Isinya berkisar tentang raja-raja putera-puteri raja yang diselitkan dengan unsur luar. Adapun akan Laksamana tidur itu kerisnya sudah terhunus lalu ia bangun melompat menikam dada Kertala Sari terus ke. Baca petikan prosa tradisional di bawah dengan teliti kemudian jawab soalan-soalan berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.

Setelah datang kepada Patih Gajah Mada Kertala Sari pun duduk menyembah. Setelah datang kepada Patih Gajah Mada Kertala Sari pun duduk menyembah. Dengan demikian habislah segala harta saudagar yang.

Hatta beberapa hari maka segala orang kaya- kaya dan saudagar itu pun habis kecurian. Maka Kertala Sari pun masuk makan bersama-sama dengan saudagar itu. Prosa klasik ialah sebahagian daripada kesusasteraan Melayu klasik yang disebarkan secara lisan serta tulisan yang disebarkan dari satu generasi kepada satu generasi.

Maka segera dikeratnya telinga dibawak kepada raja sembahnya Ya tuanku inilah tandanya patik membunuh penjurit yang terlalu buas itu. Kertala Sari berjaya dibunuh oleh laksamana di tengah pasar manakala kemaluan Kertala Sari dipotong sebagai bukti laksamana membunuhnya. Maka kata Patih Gajah Mada Hai anakku Kertala Sari sebab aku menyuruh memanggil anakku ini kerana pesan bapamu kepada aku Jangan tiada dikasihi anakku ini kerana.

Maka Kertala Sari pun masuk mencuri pula sebuah rumah saudagar yang lain. PANDUAN MENJAWAB SOALAN PEMAHAMAN PROSA TRADISIONAL Baca petikan prosa tradisional di bawah dengan teliti kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri. Berapa lamanya maka Kertala Sari pun sampailah ke Melaka.

Maka Kertala Sari pun sedia kala berjalan keluar masuk bermain-main segenap kampung orang kaya-kaya dan saudagar. Setelah hari hampir siang maka orang pun lalu. Setelah datang kepada Patih Gajah Mada Kertala Sari pun duduk menyembah.

Ya tuanku patik mohonkan ampun adapun patik sekalian. Maka ada seorang anak Seri Bija Diraja Tun Umar namanya terlalu berani kelakuannya gila-gila bahasa. Petikan Prosa Tradisional 8 markah Baca petikan prosa tradisional di bawah ini dengan teliti kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

Maka kata Patih Gajah Mada Hai anakku Kertala Sari sebab aku menyuruh memanggil anakku. Setelah datang kepada Patih Gajah Mada Kertala Sari pun duduk menyembah. Setelah sudah lengkap maka.

Setelah sudah banyaklah ia beroleh harta maka ia pun kembali pada tempatnya pula. Setelah sudah banyaklah ia beroleh harta maka ia pun kembali pada tempatnya pula. Baca petikan prosa tradisional di bawah ini dengan teliti.

Petikan Prosa Tradisional. Baca petikan prosa tradisional di bawah dengan teliti kemudian jawab soalan-soalan yang. Setelah hari hampir siang maka orang pun lalu.

Maka hari pun sianglah. Hatta maka hari pun malamlah. Maka Kertala Sari pun masuk mencuri pada sebuah rumah saudagar yang lain.

Syahadan negeri Melaka pun habis kubinasakan. Maka dilihatnya seorang perlente mati. Maka kata Patih Gajah Mada Hai anakku Kertala Sari sebab aku menyuruh mernanggil anakku ini kerana pesan bapamu.

Maka Kertala Sari pun masuk mencuri pula sebuah rumah saudagar yang lain. Maka segera dikeratnya telinga dibawak kepada raja sembahnya Ya tuanku inilah tandanya patik membunuh penjurit yang terlalu buas itu. Maka Kertala Sari pun masuk mencuri pula sebuah rumah saudagar yang lain.

Setelah datang kepada Patih Gajah Mada Kertala Sari pun duduk menyembah. Setelah Kertala Sari mendengar ceritera ibunya demikian itu maka Kertala Sari pun terlalu sangat amarahnya Ceh Ratu Melaka dan Laksamana. Setelah sudah banyaklah ia beroleh harta maka ia pun kembali pada tempatnya.

Petikan Prosa Tradisional SET 2 - 3 Baca petikan prosa klasik di bawah dengan teliti kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri. Pada pendapat saya Patih Gajah Mada ingin melantik Kertala Sari sebagai penggawa agung kerana 1 ingin membakar semangat juang Kertala Sari untuk melawan musuh. Selain itu 2 pelantikan ini supaya Kertala Sari boleh membalas dendam atas kematian bapanya yang telah dibunuh oleh Laksamana.

Maka oleh Kertala Sari dicurinya segala harta saudagar itu sekuasa-kuasa ia membawa bini saudagar itu pun dicabulinya. Maka sembah Bendahara Inilah tuanku pertandaan yang sungguh. Dengan demikian habislah segala harta saudagar yang kaya-raya itu dicuri.


Laman Bahasa Melayu Spm Nota Prosa Tradisional Kepimpinan Melalui Teladan Ting 4


Pp Soalan 2c Pdf


0 komentar: